יום רביעי, 13 במרץ 2013

גלעד שגב - קולות הלב

מאת: וולדורף

קשה לחשוב על תכונה מקוממת יותר במוזיקה הישראלית מאופורטוניזם. אתם יודעים, כשלהקה מקליטה שיר על גשם מתוך ידיעה שכל פעם שירדו כמה טיפות העורכים המוזיקליים ברדיו ישמיעו את השיר שלה ויבטיחו לשיר חיי נצח ואיתם תמלוגים ש"סתם" להיט לא יכול להניב. הטריק הזה עובד גם עם שאר עונות השנה וחגי ישראל, בדגש על ימי שכול וזיכרון. סוג אחר של אופורטוניזם הוא כזה שנתפס לטרנדים ומוצץ להם את הדם. בשנים האחרונות ראינו לא מעט טפילים כאלה שצצו עם פריחתן של המוזיקה המזרחית, מוזיקת העולם, הפיוט והחזרה למקורות.

גלעד שגב מחזיק בכל התסמינים הנ"ל. הפריצה שלו הגיעה בזכות "עכשיו טוב", שיר זיכרון שכתב לאחיו, והגיע כמתנה משמיים לעורכים מוזיקליים שמאסו בארכאיות של "אחי הצעיר יהודה" (זה היה כמה שנים לפני ש"עוד מעט נהפוך לשיר" הפך לתעשייה שמטרתה לספק בדיוק את זה. גם בפרויקט הזה השתתף שגב). למרות שמהרגע הראשון היה כתוב לו על המצח one hit wonder הוא חזר כמה שנים ושני אלבומים מאוחר יותר עם להיט נוסף שלקח פניה סגנונית קלה ימינה מאמצע הדרך שאפיין אותו. השיר "אישה מהשמיים" שיצא ב-2009 בשיא ההצלחה הים תיכונית הוא התשובה לשאלה "מתי סוף סוף זמרים אשכנזים יבינו שהכסף נמצא במוזיקה מזרחית?". מדובר בלהיט גיספן-סטייל כה נוסחתי ומהלך קרייריסטי כה שקוף, שרק קהל רדום ואפאטי כמו הקהל הישראלי היה מסוגל לבלוע אותו בלי להרים גבה.

עברו עוד כמה שנים והשגב הכה פעם נוספת. השיר "יום קדוש" העלה את הדם למוח מהשמיעה הראשונה. ההבנה שהחנפנות הזולה לקחה צעד קדימה עם טקסט "מהמקורות", והתחושה המטרידה ששגב החילוני כתב שיר אהבה לשבת הקדושה (תחושה שאומתה בחוברת האלבום), היו קשות מנשוא. עם הקשבה נוספת נפל עוד אסימון. פתאום שיר האהבה לשבת התפרש כסתם שיר אהבה, והמשמעות של "יום קדוש" הפכה אותו לשיר חתונות מהונדס היטב. זה כבר היה מקומם. איך הוא לא מתבייש? איך הוא מצליח פעם אחרי פעם לשיר *בדיוק* את מה שעמישראל רוצה לשמוע (שכול, אהבה, מסורת, כפיים) ואף אחד לא עוצר לשאול שאלות? איך זמר, כותב שירים ומפיק מוזיקלי כל כך סינתטי כובש את הרדיו בקלות כזו בלי להדליק לאף אחד נורה אדומה?

והסינתטיות. הו, הסינתטיות. קשה לי לחשוב על זמר עם קול כל כך אנמי כמו של שגב. קול כל כך חסר אופי, חסר אמירה, חסר צבע, חסר רגש. היו רגעים בהאזנה לאלבומו החדש שממש נחרדתי. פתאום התעוררה בי תחושה מזדחלת שהזמר שבוקע מהרמקולים הוא כלל לא אנושי. אולי בכלל מדובר באיזשהו רובוט שנועד להוציא מקסימום שמאלץ במינימום מאמץ? אולי אני כלוא בפרק אבוד של "מראה שחורה" שמבקר את הכלומניקיות שבלהיות כוכב פופ, ולמרבה האימה אני מבקר המוזיקה היחיד שמבחין בבלוף? הו האימה.



האלבום החדש הוא סיכום מזוקק של כל התחושות והטרוניות שתוארו עד כה. ארבעה שירים מתוכו מתייחסים למקורות, וההפקה המסלסלת מלווה עוד כמה אחרים. התוצאה היא לא איזשהו חיבור מקורי ליהדות, אלא מישמש ניו אייג'י שמזכיר בעיקר את "אניגמה". וכשהוא לא שר על אלוהים הוא שר, כמובן, על אהבה. עוד מושג גדול שנשמע בפיו ריק מתוכן. גם אם נתעלם מ"יום קדוש" אנחנו נשארים עם "אני נשבע רק לתת לך, לנגן לך, את קולות הלב", "אף אחד לא יאהב אותך כמוני", "כי חולה אהבה אני", "את החסד שמציל אותי כל בוקר מחדש" ("מוקדש ליצירה שלי" הוא מיתמם בחוברת. אז מה, זה עדיין קיטש). אין מה להתפלא. כבר באלבום הראשון שלו הוא כתב שיר וקרא לו "מותק שלי". כאילו לא נכתבו מעולם שירי אהבה בעולם. כאילו אנחנו לא חיים בעידן פוסט מודרני, בו גם למאזינים יש מודעות מסוימת. כאילו אפשר בכלל, עם טיפה של ביקורת ומודעות עצמית לכתוב שיר כל כך נפוח מעצמו מבלי להתפוצץ מצחוק או מבוכה מול המראה. כאילו אפשר להגיד מילים כל כך רציניות ובו זמנית להישמע חסר כל כוונה, מבלי להיחשד בחוסר אנושיות. ברררר.

6 תגובות:

  1. כל כך נכון. אני אומר את זה כבר שנים. האיש כאילו כותב שירים לפרסומות של אלעל או סלקום

    השבמחק
  2. זה מוצר, לא שיר, והביקורת קולעת.

    מזכיר עוד אדם, אביב גפן אחד, שהחליט ב-The Voice שהוא מביא טרנד חדש למוזיקה הישראלית. זה עדיין טרנד, ובשמו הוא מייצר עיבודים חיוורים "אלקטרוניים", ויושב שם כמו איזה ראיס שלא מוכן לקבל ביקורת.

    אז גם ה"מוזיקה" הישראלית לא רוצה לקבל ביקורת.

    השבמחק
  3. פשוט מדוייק. הקיום של האמבה הזאת, רכיכת הג'לי פשוט נשגב מבינתי. כנראה שזה העניין, אכן מדובר ברובוט, ניסוי מתמטי במוזיקה, סליחה צירוף צלילים מתוכנת ומהונדס שאפשר להשתמש בו כסרגל המדוייק ביותר בכדי לאתר את האמצע של אמצע הדרך הממוקם על המכנה המשותף הנמוך ביותר שיכול להיות.

    השבמחק
  4. נ.ב. משמח לדעת שלפחות ה"יוצר", או יותר מדויק - המוצר, במקרה זה, לא יוכל להגיב, זאת מכיוון שהדרישה לתגובה כאן היא להוכיח שאתה לא רובוט.

    השבמחק
  5. חולקת עליכם במלוא מובן המילה!! אם כולכם כככככככככלללללללללל כככככככככךךךךךךךך מוכשרים יודעי דבר, אני רוצה לראות אתכם יושבים, כותבים שיר אחד, לא יותר (כי אז זו תהיה בקשה מוגזמת מדי) על הרגשות שלכם, או דברים שחוויתם, ולא רק, אלא גם מלחינים ואף שרים אותו בצורה כה "מהונדסת", או אז תדברו!!
    יכול להיות שה"מוצר" שלכם לא הגיב, כי אתם לא ראויים לו שתגיבו!!!!! יום טוב

    השבמחק
  6. חולקת עליכם במלוא מובן המילה!!! אם אתם ככככלללללל ככככככךךךךך מוכשרים, אני רוצה לראות אתכם יושבים וכותבים שיר אחד, לא יותר (כי אז זו תהיה בקשה מוגזמת מדי), מלחינים אותו ואף שרים אותו בצורה כה "מהונדסת", בדיוק כמו מושא ה"כתבה", או אז תוכלו לדבר ולבקר אחרים... או שמה, כל התגובות שייכות לאותו אדם, כיוון ש-2 מתוך 3 התגובות הן אנונימיות (ולא רוצים שנדע שמדובר באותו אדם?)?????
    ואם הועלתה כאן התהיה, למה ה"מוצר" שלכם לא הגיב, אולי כי הרובוט/מוצר החליט שכל התכתובת הזו היא הרבה מתחת לרמה שלו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! יום טוב

    השבמחק