יום שני, 7 באפריל 2014

אייל גולן - ימים יגידו

מאז שפתחנו את הבלוג אי אז בנובמבר 2011 הספיק אייל גולן להוציא כבר שני אלבומים. התעלמנו מהם. יש שיאמרו שחטאנו לתפקידנו, אבל אם יש משהו שאפשר להגיד על כל אלבומיו, לטוב או לרע, זה שהם די נשמעים אותו דבר. שמעת אחד שמעת את כולם. ושוב, זה לא בהכרח דבר רע. יש לו קול מצוין והוא אפקטיבי במה שהוא עושה, בין אם אלו להיטים בשקל לחתונות ובין אם בבלדות מרגשות, שחלקן, ובכן, באמת מרגשות. אבל הפעם לא יכולנו לעבור בשתיקה.

בקושי עבר שבוע ימים מאז הראיון המקומם שלו בידיעות אחרונות - ראיון ששבר לנו מחסום כתיבה - והנה הוא מוציא אלבום חדש. בינינו לבין עצמנו התבאסנו קצת שאחרי שמונה חודשי שתיקה, עד שאנחנו כותבים משהו, במקום על מוזיקה זה על מין אוראלי. לא דמיינו שמי שיספק לנו תחמושת לביקורת אלבום כל כך מהר הוא לא אחר מאשר אותו אייל גולן.


למה כל כך מהר? מה בער לו? הרי הרדיו לא בדיוק חיכה. גם אם גולן לא הואשם בכלום, התקשורת עדיין לא יודעת מה לעשות עם כל האינפורמציה המלוכלכת שקיבלה. אינפורמציה שאפילו היא יודעת שתוך חצי שנה-גג שנה תהיה כזיכרון חולף ותאפשר לה ולכולנו לחזור לסגוד לגולן כאילו כלום לא קרה (היי מרגול). אבל גולן לא מכוון לתקשורת. לדבריו היא והאשכנזים "רקדו לו ליד הדם" (כי לרקוד על הדם זה מטונף והרי מדובר באשכנזים). אגב בספין הזה - שנועד למרק את מצפונו על חשבון מעריציו - הוא עשה חטא כפול: לאשכנזים (גם אלו שאהבו אותו) הוא רמז שהסיבה לביקורת שלהם כלפיו היא גזענית, ולמזרחים הוא מנע אפשרות לשיקול דעת מוצדק כי היי, מישהו משלהם מותקף וכולם צריכים צריך ליישר קו. 

בניכוי התקשורת והאשכנזים נותרנו עם המסקנה שגולן שחרר את האלבום עבור מעריציו השרופים בלבד. אלו שעמדו מאחוריו כל הזמן ואלו שעכשיו הוא מסתכל להם בעיניים (וכידוע יש לו גם בעורף) ובוחן אם הם מתכוונים לעמוד לצידו עכשיו.

ושוב אנחנו שואלים: למה כל כך מהר? הוא לא מודע לסופת החרא מחוץ לחלונו שעוד לא לגמרי שככה? אבא שלו כבר חזר לארוחות שישי? רבאק, הזיכרונות שלנו, כקוראים, מהאירועים עדיין טריים. בטח ובטח כשמי שדאג להזכיר ולהנכיח לנו אותם הוא לא אחר מאשר הבכיין הלאומי, באותו ראיון בתקשורת בו האשים את התקשורת (אין חשד למודעות עצמית). האשים אבל רץ אליה – כך מסתבר - כדי לקדם את אלבומו החדש כאילו מדובר בעוד מסע יח"צ שיגרתי.


עכשיו תבואו ותגידו, בצדק, ומה עם המוזיקה? הבטחתם הפעם לכתוב על מוזיקה. אבל מי שחוזר ומדגיש בפנינו שהמוזיקה כאן לא חשובה זה גולן בעצמו. כי כשמקשיבים למילים כמו "גבר מאוהב / גבר מאוהב/ תשאלי בכל העיר/ יש לי לב זהב". לא ברור לנו אם צוחקים איתנו או עלינו.

איך אפשר להפריד בין הטקסט לאדם ששר אותו?

יש כאן שתי מסקנות אפשריות ושתיהן מדכאות: 1. שמדובר בציניות מחושבת שמטרתה לשנות את מה שאנחנו חושבים על גולן בפלטפורמה היחידה שהיא לגמרי בידיו – המוזיקה שלו. הוא עושה זאת על ידי ציור דמות רומנטית גדולה מהחיים, כזו שהמרחק בינה לבין התיאורים המפלילים רחוק שנות אור. הם כוללים תיאורי דון ז'ואן פגוע ("אני מקווה שהוא יודע / יודע לאהוב / ולא לקחת אותך כמובן מאליו"); או רומנטיקן חסר תקנה ("מתרגש כמו ילד / לצלילי בכייך"). השיר "הלב פצוע" נפתח במשפט היחיד באלבום שיש לו איזשהו ערך אקטואלי: "בתוך ים של ריגושים הלכתי אחריי אנשים / שהוליכוני רק שולל על כל השנים חבל". אבל גם הוא עד מהרה הופך לעוד שיר על גבר פגוע שנפרד מאהובתו. בפזמון שב גולן וקורץ לנו עם המשפט: "אם אהבה יש בעולם אני הוא הפושע מכולם". מצחיקול.

בכל זמן אחר לא היינו מתרגשים מהטקסטים, אבל הוא באמת חושב שנקנה את פסאדת הגבר הרגיש? הרי האלבום מצייר תמונה של גבר עם אינטליגנציה רגשית מאוד מפותחת. איפה הוא ואיפה הגבר שמביאים לו בחורות שיספקו לו מין אוראלי מבלי שידע בנות כמה הן? מה שמרגיז עוד יותר בציניות הזו זו המחשבה שהיא מטפחת את אותו המנגנון בדיוק שהביא אותו למצב הזה. ילדות קטינות (או לא) שומעות את השירים, ההורמונים שלהן משתגעים מהרגישות המשתפכת, ובסוף הן מוצאות עצמן, מרצון, על הפות-מוביל בדרך להפוך לחלק מהסטטיסטיקה.



כל הנכתב לעיל הוא ציני באופן מקומם, כזה שאפילו ליבנו הערל לא מסוגל להכיל. מה שמוביל אותנו למסקנה מספר 2. לא הייתה כאן כוונה תחילה. הטקסטים הם שיכפול של אותו נושא שחוזר כחוט השני בכל אלבומיו, ובעצם בכל הז'אנר בו הוא פועל. גולן אסף שירים חדשים (חלקם, וואלה, טובים), הוא הקליט אותם, ובלי שום קשר לאירועים שקרו או לא קרו, הוא שחרר אותם. התזמון מקרי. אם אלו הנסיבות אז הן מעציבות בדרכן. כי גולן חושף ללא חן את המכניזם שבאלבומים מהסוג הזה. מכניזם שמפריד לחלוטין בין השיר לבין האמן שמבצע אותו, ומנתק את השיר מכל משמעות שהיא. גולן יכול היה לשיר אותם, אבל גם מישהו אחר. הם היו יכולים לצאת עכשיו, או לפני שנתיים או עוד חמש שנים והם היו נשמעים בדיוק אותו הדבר. אבל השירים משוחררים דווקא עכשיו, ללא ענווה וללא מודעות. שלא לדבר על התייחסות אותנטית למטענים שגולן האדם יכול היה להביא איתו לשירים. והרי גם ממטענים שליליים אפשר לכתוב שירים טובים.

בדיוק בגלל הסטטיות המבאסת והמשוכפלת הזו לא מצאנו לנכון לכתוב על אלבומים של גולן בעבר, ואנחנו גם לא מתכוונים לכתוב בעתיד. אבל גולן הביא את זה על עצמו עם תזמון אידיוטי. אם הוא רק היה מחכה חצי שנה וכולנו היינו שוכחים... 

קריאה נוספת: המציצות של איל גולן



4 תגובות:

  1. מסכים עם כל מילה.
    אגב מקווה שלא אשכרה קניתם עותק של האלבום הזה... לא מגיע לבנאדם הזה שיפרנסו אותו.

    השבמחק
  2. תאכלו את הכובע....אייל גולן הגיע למעמד שהוא לא זקוק לביקורות שלכם הן שליליות והן החיוביות...

    השבמחק
  3. תשמעו עם ביקורת כזו חבל שפירסמתם את הבלוג הזה בכלל .
    אייל גולן אמר את המילים בריאיון והוא אותו אחד שאמר לאחרן מכן את המילים " יש לי המון חברים אשכנזים ,אין לי שום דבר נגד העדה כיוונתי את המילים לאנשים ספציפית בתקשורת ואני מקווה שפגעתי בול "

    חוץ מזה שכמובן שהוא צודק ולאכשנזים היד היתה יותר קלה על ההדק .
    כי רוב האכנזים לא סוגדים לו ולהתנהגות שלו . ואני מכיר אנשים ששונאים אותו בגלל היותו תמיני מצליח שחושב את עצמו . פשוט שונאים אותו . הייתי בשוק..

    ובקשר למילים של השירים , אני יגיד לכם מה שאני אומר לכל מי שיש לו בעיה איתם
    הקצביים נועדו להרקיד , לשמח ולעורר מצב רוח .
    אם תשימו לב אייל גולן מגוון את עצמו ולא מכוון כל שיר לאותה אוכלסייה .
    לדוגמה "קל כל כך " לעומת "מבעד לדמעה " מכוון ל 2 אוכלסיות שוונות לגמרי .

    את המוזיקה הקצבית שלוהוא בד"כ מכוון לאוכלוסיה המזרחית יותר ..
    עם נגיעות ערביות .
    בקשר למילים ? לא סגולה גדולה אין ספק
    אבל כשגולת הכותרת ביוקרת על המוזיקה היא מתחילה דווקא בסתם שיר קצבי .
    זה לא מעיד הרבה על רמת כותב הבלוג ועל אהבתו לזמר .

    במיוחד שיש באלבום הזה 2 שירים שישארו איתנו לא מעט זמן ..

    השבמחק
  4. זה קצת בעיה שכל מזרחי שחוטא ישר שולף את השד העדתי. מילא זה אבל למה שאשכנזים או מזרחיים או בכלל בני אדם יסגדו להתנהגות שלו לשיטתך ? אתה אומר את זה כאילו זה דבר שלילי...
    האיש גילה התנהגות לא מוסרית וראוי לבוז. יחד עם זאת אני לא חושב שזה צריך להפריע למי שנהנה מהאומנות שלו, למזלי אני לא סובל את היצירה שלו. איפה זוהר, איפה הוא .

    השבמחק