יום ראשון, 30 ביוני 2013

איכס, רני רהב


נכון, הבלוג נכנס למעין שנת קיץ, והאמת? חלק מזה קשור בעובדה שלא יצאו הרבה אלבומים ממש גרועים לאחרונה (האלבום של קרן פלס עוד לא בחנויות, בדקנו). אבל לפעמים העצבים מסתתרים במקומות אחרים, ולא צריך אפילו פנס ומימיה כדי למצוא אותם. בפריים טיים של קשת לדוגמה. הבוקר נחשפה באופן סופי רשימת השופטים החדשה של "כוכב נולד". רשימה שכוללת את צביקה הדר, אייל גולן, ריטה ורני רהב. כן, רני רהב.

יש שיגידו, ובצדק שאין טעם לצקצק מול תכנית כמו "כוכב נולד", שכל מטרתה היא מסחרית. אבל אתם יודעים מה? לצורך הדיון ניקח את העמדה המקלה שטוענת שבסופו של דבר השד לא היה נורא כל כך. כשהתכנית הצליחה היא סיפקה כוכבי פופ, חלקם אפילו ראויים, ובמובנים רבים עשתה את העבודה שחברות התקליטים לא עשתה (חשוב לזכור שהבשורות הגדולות של חברות התקליטים המסורתיות בשנות כוכב נולד היו מירי מסיקה, ושוב, קרן פלס). כשהתכנית לא הצליחה, ובכן, היא לא עניינה אף אחד ובהתאמה גם הנזק שלה לא היה גדול כל כך.

בחלק גדול מהזמן התייפתה לה כוכב נולד בכסות של משמרת הזמר העברי, ולעומת The Voice האפילפטית והרב לשונית היא אפילו הצליחה (שלא בטובתה בסופו של דבר) להדהד ערבי שירה בציבור עם שרל'ה שרון. אבל לפעמים תרבות הרייטינג מרימה את ראשה תאב הבצע, ומזכירה לנו שמעבר לכל הדיבורים היפים על "מוזיקה", לפעמים צריך לתת לתכנית דחיפה קלה לכיוון ה"נכון" כדי שתתרכז במטרה שלשמה היא קמה: "כסף".

התחרות בקרב תחרויות הכישרונות בשנים האחרונות החריפה. מול כוכב נולד הותיקה, קמו להן The Voice מהצד המערבי, אייל גולן קורא לך מהצד המזרחי, ופרויקט הלהקה מהצד הדרומי. בקרוב תעלה גם האקס פקטור שמהווה כרגע את האיום הגדול ביותר. מעניין אם בעלי המניות עצרו לשאול את עצמם איך במדינה של שבעה מיליון אזרחים (ש-20 אחוז מהם בכלל שר בערבית) יש מספיק כישרונות כדי להכיל כל כך הרבה תחרויות? מה שהם בטוח שאלו את עצמם זו את השאלה הבאה: כיצד אפשר לשפר עמדות בקרב על הרייטינג בזמן שהדבר שאמור להיות עמוד השדרה של התכנית, הכישרון המוזיקלי, הולך ומצטמצם? והתשובה היא: בעמדת השופטים כמובן.

אביב גפן מ-The Voice הצליח להוכיח שהברקת ליהוק שווה הרבה כסף, והכניסה את התכניות השונות לסחרור קניות חסר תקדים, שלחלוטין לא תואם את אווירת המיתון במדינה. אבל מה עושים אם אין מספיק פרובוקטורים מוזיקליים בשוק (והאקס פקטור יגלו לאכזבתם שבניגוד לתדמית שלו, פורטיס רחוק מלהיות פרובוקטור)? מרחיבים את השוק. לא נתייחס לליהוק של אייל גולן וריטה, שכל מהותו הוא לנפנף לגופי השידור המתחרים למי יש יותר גדול, אבל כן נתעכב על שני הליצנים שלצידם. אחד ליצן מקצועי והשני כלל לא יודע שהוא כזה.

לעוד מישהו זה נראה מוזר שצביקה הדר מינה את עצמו לשופט? אפשר להבין שאחרי עשר שנים הוא התעייף מלעמוד אז הוא סידר לעצמו כסא, אבל זה המקום להזכיר מדוע הוא עמד שם כל השנים. צביקה הדר, שעברו המוזיקלי מתחיל ומסתיים בשיר הטרטע, הוא פשוט לא סמכות מוזיקלית. בעשור האחרון היתה לו את הצניעות להשאיר את העבודה לאנשי מקצוע (מצדי צרפתי, דרך מרגול ועד אוחובסקי) בעוד הוא נשאר על תקן ניטרלי של מנחה. כרגע מדברים על החלפתו במנחה צעיר יותר, מחשבה הגיונית, הפורמט צריך ריענון, אז מה הוא עושה במקום לפנות את הבמה? מה שכולם עושים בתרבות הישראלית - מסדר לעצמו ג'וב חדש.

אבל הדר הוא הרע במיעוטו כי מולו קיבלנו ליהוק שבאמת מעורר את מיצי הקיבה – רני רהב. לא נכחיש זאת, רהב הוא פצצת ריאליטי מתקתקת כבר הרבה זמן. פשוט לא ציפינו (לפחות לא רצינו להאמין) שהוא יתפוצץ דווקא בריאליטי מוזיקלי. רהב הוא יחצ"ן. ולא סתם, אלא של האנשים העשירים במדינה. רשימת לקוחותיו כוללת את שרי אריסון ונוחי דנקנר. ומה הקשר שלו למוזיקה? אה, כן, הוא גם היחצ"ן של אייל גולן. בזה זה מסתכם. רהב הפך להיות דובר נלהב בעד הטייקונים ונגד מה שהוא מכנה "ההסתה נגדם". החיבוק שהוא הולך לקבל מהעם בעקבות מושבו החדש בלב הפריים טיים הוא לא פחות ממבעית. והוא יקבל חיבוק, אתם יודעים את זה. הרי כל מהותו זועקת "פריק שואו". והעם מת על זה. הליהוק שלו זה תמרור אזהרה לא רק להדרדרות של כוכב נולד, אלא להתדרדרות המוסרית של הטלוויזיה המסחרית כולה.

אבל גם אם נצמצם את ההסתכלות למוזיקלית בלבד, מה הליהוק הזה אומר לנו? שממש כמו שהפערים במדינה שלנו מתרחבים, כך גם הפערים הטלוויזיוניים והמוזיקליים. הריאליטי נתן לנו מראית עין של כלי שיוויוני שמאפשר לכל אחד הזדמנות להיות כוכב בטלוויזיה, הי, התכנית אפילו קראה לעצמה "כוכב נולד". היום הוסרו כל המסכות. האנשים הפשוטים, קרי המתמודדים, יחזרו להיות מה שהם תמיד היו – סטטיסטים שרצים בין אודישנים לאינספור תכניות כישרונות, בעוד הטייקונים, קרי רהב, גולן והדר, יקבלו את אור הזרקורים (וכן, גם את הכסף הגדול שנילווה אליו).

לרני רהב אין דבר וחצי דבר להגיד לנו על המוזיקה שאנחנו שומעים, וגם על המוזיקה שאנחנו לא שומעים. אפילו בתחום שלו, יחסי ציבור, הוא לא בר סמכא. יש לו לקוח אחד וגם הוא הגיע אליו כשכבר היה "הזמר של המדינה". המחשבה שהוא יתן לנערים ונערות צעירים טיפים וביקורות על ביצועיהם המוזיקליים היא אבסורדית. וכעת, בחסות ערוץ 2 וקשת האבסורד הזה הופך למציאות. ואולי כל מטרת הליהוק הזה היא להוכיח לכולם שאין לתכנית הזו שום יומרה מוזיקלית? ואולי הליצנים האמיתיים הם אנחנו שעוד מתרגשים ברצינות ממשחק שהוא ציני מתתילתו ועד סופו? אוף אנחנו מתגעגעים למרגול.
 
ואחד לשנה הבאה

8 תגובות:

  1. מה זה איכס. פיכסה. וגם אייל גולן - סופר פיכסה. 'נולד לאכול' תהיה מכוערת במיוחד השנה...אם כבר עוף מוזר אז אורי פסטר היה יכול להיות יותר מצחיק

    השבמחק
  2. כתוב יפה ומדויק.

    השבמחק
  3. כוכב נולד ושאר תוכניות הריאליטי שלכאורה עוסקות בזימרה הן תוכניות בידור מסחריות בלבד וכך גם צריך להתייחס אליהן.
    אין בהן רצון או נסיון להעמיק באומנויות המוסיקה.
    יש רצון ונסיון ליצור תוכנית טלוויזיה עם רייטינג גבוה שתייצר סלוט פרסומי יקר. זהו.
    גם אני הייתי מזדעזע אם הייתי מאמין שקיים קשר מהותי בין יצירה לבין כוכב נולד, the voice ודומיהן.
    הפן האומנותי הבא לידי ביטוי בתוכניות אלה - על אף היותו אותנטי לעיתים, הוא בסה"כ תוצר לוואי, אמצעי נוסף ותו לא להשגת המטרה הנעלה - כפי שציינתם מעלה -עושר.
    בעצם אפשר אולי לאמר שהתסכול של מבקרי כוכב נולד ודומיו נובע מזה שכיום עבור הציבור הרחב - אלה התוכניות המשמשות כחלון בלעדי דרכו צורכים ומכירים אומנים חדשים, חלון שמגדיר "מוסיקה עכשווית". חזק יותר מהרדיו ומשאר המדיות.
    מי אשם? האם זהו ביטוי של חוסר עניין באומנות ותרבות מטעם הציבור, מענה שהטלוויזיה מנפיקה למידותיו של קהל הצופים הישראלי? או אולי זוהי מציאות שיצרה הטלוויזיה ע"י חינוכו של הציבור?
    מה שברור הוא שכותבי הבלוג "לא מפרגן" לא משקפים את טעמו של הכלל ואף לא את טעמו של המיעוט. אני מזדהה עם רוב הביקורות בבלוג, שכן הן מהוות שחרור קיטור ותסכול המייצג אותי ועוד מתי מעט, שוחרי מוסיקה שמאסו ב97% ממה שיוצרים בארצנו. וזה הגיוני למדי, כי הרי
    80% מהקהל הישראלי מאזין למוסיקה ים תיכונית, בוסקילה, מסיקה, ודומיה.
    מתוך אלה שלא שומעים רק מזרחית כ 15% גם מקשיבים לעברי לידר, ריטה ,רמי, ברוזה ורוק כנעני - ממוש בן ארי ועד לאהוד בנאי
    נשארנו עם עוד כמה אחוזים בודדים החופפים ומתפלגים בין כל מיני להקות ואומני רוק מהניינטיז והסבנטיז (האייטיז נמחקו כליל חוץ ממשינה ופוליקר) שחדרו לDNA של הפאב הקיבוצי ששיכפל עצמו לפאבים של ראשון לציון ורחובות גם והתפשט דרומה וצפונה, גם לפאב של קריית אתא ולכל מקום שמכבד עצמו מספיק בכדי למכור פלטת מטוגנים.
    לפי ספירה זו נשארו אולי 6 אלף מאזינים שגם הם קרוב לודאי מפולגים, המרכיבים את קהל האינדי הישראלי, מהאינדי רוק והנגב והמטאל או הPאנק, דרך ההיפסטר הכן ולא סחי, זה שסוגד לזוהר ארגוב אבל גם לג'יימס בראון, ששותה רק בירה מכבי וכל יום מנגב טחינה היונה הכחולה.
    אחרי כל זה, נשארו כמה מאות בודדים שמדברים בשפתכם וולדורף וסטטלר יקרים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערנו אתה צודק עם המאות הבודדים. עובדה שעמוד הפייסבוק שלנו פעיל כבר שנה וחצי ויש בו פחות מ-700 לייקים. מה זה אומר? שפחות או יותר על כל חמישה אנשים שראו את הבלוג או העמוד, אחד הזדהה איתו ברמת הלייק (השאר נאו בין אדישות לכעס)
      אבל אנחנו לא נותנים לזה להוריד את רוחנו. בסופו של דבר אנחנו כותבים מה שאנחנו מאמינים שצריך להיכתב, וגם אם 200 אנשים הזדהו ואהבו עשינו את שלנו.
      בכל אופן שזה לא יפריע לך לעשות לנו שייר מדי פעם, שעוד אנשים יחשפו...

      מחק
  4. מה שבאמת מטריד אותי זה לא כוכב נולד הטראשית, מטרתה טראש והיא צריכה להמשיך להאכיל את המכונה של הטראש. מה שמבעית אותי זה שכל אחד שנמצא בפריים טיים, הופך לגיבור, ואם עד עכשיו, כמו שכתבת נכון, רהב התמתג כעוף מוזר ומשונה - הרי שעכשיו הוא יהפך להיות אוטוריטה של עצמו. והעצמו הזה מייצג את הדעה המתקרבנת של הטייקונים, ולחשוב שילדים עוד יקשרו בין ערכי הגיבור הטלוויזיוני שלו, לבין כל מיני 'נוחי צודק', מבעיתה.
    מבחינתי יש לשיבוץ הזה השלכה פוליטית הרבה יותר מסתם תכנית בידור. וחוצמזה ירון שראל מעלי צודק.

    השבמחק
  5. כתוב "רני להב" בחתיכה האמצעית של הכתבה (ליד תמונה שלו שדווקא נראית סבבה, לא?).

    השבמחק
  6. חד כמו תמיד, ומתבקש לא פחות מהרגע ששמעתי על הליהוק הזה.

    אהבתי את האנלוגיה בין השופטים בכוכב נולד לטייקונים, ואת האנשים באודישינים לאנשים הפשוטים (אולי מעמד הביניים). מזכיר לי את יום האודישנים לאקס פקטור, שיצא לי לראות בדרך לעבודה. המוני אנשים שמשרתים את המצלמות במרדף אחרי "החלום", מבלי לדעת שהם משרתם של סופרי האפונים.

    ואני דווקא חושב משום מה, שלצביקה הדר יש איזושהי הבנה במוזיקה, גם אם הוא לא ממש מהתעשייה.

    השבמחק
  7. איזה חתיךךך!!! אין מילים לתאר את הבנאדם ה"יפה" הזה!

    השבמחק