יום חמישי, 8 בדצמבר 2011

נתן גושן - נתן גושן


 מאת: סטטלר
באחד הראיונות האחרונים שנתן פרנק זאפה לפני מותו מסרטן הערמונית ב-1993, שואלת אותו כתבת הטודיי שואו איך הוא היה רוצה שיזכרו אותו. זאפה עונה שזה לא חשוב בכלל. כשהכתבת מתעקשת הוא עונה שאנשים שמתעסקים בשאלה של איך יזכרו אותם הם אנשים כמו בוש ורייגן, והם יוציאו הרבה כסף ויעבדו קשה כדי שהזיכרון שנשאר מהם הוא הכי נכון שיש. החוזק בהצהרה הזו הוא לא בהקבלה הפוליטית שבה, אלא בצניעות שנמצאת שם בין השורות, ובהבנה שבשביל אמנים מסוימים (זו תהיה יהירות להגיד "אמנים אמיתיים"?) – היצירה היא המנה העיקרית והתהילה היא פרט שולי. אבל אם יש תובנה אחת שנוטפת מכל שורה מתייפחת וגיטרה "מחממת לבבות" באסופת השירים מעוררת אי-הנעימות הזו שנקראת "נתן גושן", היא שגושן ממוקם מרחק שנות אור מתפיסת העולם שזאפה מבטא. נתן גושן כבר סטאר.

ב"כל מה שיש לי", אחד הלהיטים הגדולים מהאלבום, יש מטאפורה מוזרה קצת. באמצע סיפור אהבה מרובה כאב ותלות הוא מציע להיא-שנגדו לפתוח את הרדיו כדי להקשיב לעוד "זמר שתכף נעלם", כאשר היא טוענת שהוא "יעשה הכל רק שנזכור שהוא קיים". שתי שורות אחר כך גושן שר לה "אני הייתי פה הרבה לפני שהוא הלך". קשה לומר האם גושן מדבר על הזמר שברדיו או על הלשעבר של אותה הבחורה. אולי גושן מתכוון לזה מילולית והם למעשה אותו האדם? (יכול להיות מצחיק אם השיר מדבר בעצם על איך שגושן זיין את האקסית של לירן דנינו). בכל מקרה קשה להתנער מהרושם היהיר שנוצר מההקבלה המנוגדת הזו – גושן מצהיר שהוא לא אחד מכולם.


כמובן שרוב השירים עוסקים באהבה נכזבת, אמוציונלית, מתייפחת, ספק רומנטית ספק משפחתית (לפחות שיר אחד עוסק באמא, וגושן מטפטף מדי פעם את זה שהוא יתום מאב – כסת"ח קיטש אפילו יותר טוב מ"שירתי בקרבי"). כמו הרבה אמנים ישראליים עכשוויים (ע"ע עידן עמדי) גושן בוחר לשלוף כמעט בכל שיר איזו מטאפורת מערכת-יחסים-כמלחמה, שכנראה לא חשב עליה עד הסוף. באיפה את הוא דורך אקדח ומכוון רחוק. בפנים אחרות הוא כובש אלפי אדמות, שם אגור איתך בינתיים. אלה מסוג המטאפורות שגורמות לי לתהות מה לעזאזל אנחנו מאכילים את הילדים שלנו – למה כל סיפור אהבה במוזיקה הישראלית העכשווית צריך להיות כל כך אלים? למה המילה "כיבוש" נכנסת לשם שוב ושוב, ותמיד מקבלת משמעות רומנטית?
את כל זה מגיש גושן בקול המתייפח והמיוסר שלו, כמו פראפרזה קצת יותר רכה על הווקלס של סינרגיה. לכל אורך החוברת הוא מופיע שוב ושוב עם אותו כובע הצמר, וארשת פנים רצינית שמעידה על גבריות מאופקת או אולי על עצירות. אין רגע אחד של צניעות באלבום, וכל רגע אמוציונאלי מרגיש מחושב – עוד נדבך בבניית האמן כאוברמנש הישראלי – חזק אבל רגיש, מאהב שגם מאמין בשם, איש קריירה שלא שוכח את אמא.
נראה שאם במסלול של כוכב נולד מהשורה יש תמיד תבלין מסוים של אותנטיות, שבלעדיו לא יוכל לשרוד חודשים של הדחות, אצל גושן זה לא קיים. במקום לגדול מול מצלמות הטלויזיה, הוא גדל מאחורי הקלעים של טדי – עולם בו כולם בנו לו מהרגע הראשון את כס הכוכבות ללא תחרות מול אף אחד. מהיח"צן ועוזרת ההפקה, דרך טמירה ירדני, ועד לביקורת המבישה של גל אוחובסקי בטיים אאוט – נראה שגושן מוקף ב-Human Centipede אינסופי של מלקקי תחת בלי שום יכולת או רצון לקדם אותו באופן בונה.
האלבום כבר חטף חיצים בוערים של ביקורות מכל כיוון, עד רמה שבה שאלתי את עצמי האם באמת יש טעם גם בביקורת שלי. ובכן – יש. כי הצלחה רדיופונות ומצעדית של אמן כל כך בינוני היא דבר שאומר דרשני. לפעמים הצלחה היא דבר שלא רק שאפשר אלא אפילו חובה להתווכח איתה.
עוד דבר קטן: כמו הרבה אמנים ישראלים ויוצאי כוכב נולד גם האלבום הזה נושא בגאווה את שמו של המבצע. במדינות מתוקנות למעשה כזה יש השלכות: אלבום שנקרא על שם האמן אמור להוות סוג של קליימקס אמנותי. הצהרה שלו שאומרת "כן, זה הכי אני שאני אי פעם אצליח להיות". לפרל ג'ם זה לקח שמונה אלבומים. לווילקו זה לקח שבעה. כנראה שנתן גושן לא בונה על קריירה של התבגרות.

                                            לוקץ' אמר את זה יותר טוב מאיתנו


17 תגובות:

  1. השיר "כל מה שיש לי" נכתב על אמא שלו
    "אני הייתי פה הרבה לפני שהוא הלך" נאמר על אבא שלו שעזב את הבית
    מצטערת לבאס את הניתוח שלך

    השבמחק
  2. איזה חצוף אתה ! מה זאת הקנאה הזאת מה כואב לך שבן אדם טוב שלא עשה לך שום דבר מצליח לו ?! כאילו מה הקטע בלדרוך ולהשפיל בדיוק..
    זה מי שהוא וככה הוא ישאר תמיד ועובדה שיש אנשים שכן אוהבים אותו בדיוק כמו שהוא .. ואז מה אם עוזרים לו ?! כל אחד צריך עזרה כי הוא בן אדם בדיוק כמו כל אחד אחר וכן אלו הנושאים שהוא שר עם קול עצוב זכותו ! וגם אוהבים אותו אז אם אין לך משהו טוב להגיד אל תגיד כי סתם ללכלך על בן אדם שאתה לא מכיר זה מגעיל ושפל !

    השבמחק
  3. רק מהעטיפה של האלבום רואים שזה חרא

    השבמחק
  4. הכל נכון עד כאב, אבל אלבומים "SELF TITLED" לא תמיד חייבים להיות איזה שיא.
    נגיד, לאביתר בנאי זה עבד. פעמיים. אלה היו שני הדיסקים הראשונים שהוא הוציא...

    השבמחק
  5. אביתר בנאי השני לא נקרא "אביתר בנאי", אלא "שיר טיול".

    מסכימה שגושן הוא זמר בינוני, אבל לגבי ההערה האחרונה -
    בניגוד ללהקות/זמרי רוק, בקרב זמרי פופ צעירים אני חושבת שזה דווקא נפוץ לקרוא לאלבום הראשון ע"ש המבצע. ע"ע זוכי אמריקן איידול לדורותיה. זה לא כ"כ הצהרה אמנותית כמו מהלך שיווקי.

    השבמחק
  6. מה אתה חש יא יצור ?מה ? מה ? למה אתה יכול להגיד משהו עליו ? למה מישהו מכיר אותתך?! אהההההההה ?! מילה אחת ממה שרשמת לא הייתה נכונהה חוץ מהתאריך !!!!!מפגר חש את עצמו כאילו הוא יכול להגיד משהו על נתן המושלם והשמקסיייי..... אז יאללה יצאת צ'יפס וזהו ..... פיגור ...

    השבמחק
  7. עצוב לראות את היהירות שלך ולשפוט בלי להכיר.. אני בטוחה שהוא רגיל לביקורות טובות ורעות כאחד אבל בכל זאת קשה לשמוע את השיפוט שלך... זה מה שנקרא שנאת חינם - חבל שקיימת עד היום.

    השבמחק
  8. אתה יודע מה אני אומרת?
    יש הרבה זמרים שאני לא מסמפטת ולא מתה על המוזיקה שלהם
    אבל אני לעולם לא אשפוט על השירה/ביצוע/ההגשה של השיר/החזות של זמר/המילים או בכללי על הקריירה של אדם - ובמיוחד לא בפומבי
    אני מאמינה שכל אדם שרוצה לשיר, להופיע או לעשות משהו כזה - צריך לעשות את זה בלי לדפוק חשבון לאנשים מסכנים כמוך שמחפשים על מי לרדת
    ואתה יודע למה? כי לכל אחד יש דרך לבטא את הרגשות שלהם. לנתן למשל זו שירה וכתיבה
    הוא עבר דברים בחיים (כמו שאני רואה שאתה כבר יודע), והוא מוציא את הרגשות שלו בכתיבה. היו לו חיים קשים כנראה והוא הבין הרבה תובנות מהר. זו לא "התייפחות", זה כאב שמובע במילים.
    אז אני לדוגמא לא אוהבת פופ שמדבר על שטויות, ובלי להזכיר שמות אתה בטח יודע על איזה זמרים וזמרות אני מדברת, ואני לא אוהבת את כל ההתקהלות ואת ההערצה המטורפת מסביב לכוכבים של היום ובגלל זה אני נמנעת מלשמוע אותם. אבל אני לא ירד עליהם ויגיד דברים עליהם כמו שאתה עושה, במיוחד לא מול אנשים רבים ולעולם לא יביך אותם אפילו אם הם לא שומעים!
    אני מבינה שזאת הדעה שלך, אבל אם אין לך דברים טובים להגיד מוטב שלא תגיד בכלל.
    נתן לדעתי כותב מדהים, יש לו מילים שמתארות רגשות שרובנו לא מצליחים לתאר אותם. בגלל זה אני מתחברת למוזיקה שלו ויש עוד הרבה אחרים שמתרגשים ממנו ומהקול העוצמתי שלו.
    נתן, אם אתה קורא, תמשיך להוציא שירים ולרגש אותי כל פעם מחדש, תודה על כל התובנות שנתת לי!
    זה מה שיש לי להגיד סטטלר לא מפרגן, מקווה שהבנת משהו

    השבמחק
  9. http://www.mako.co.il/music-Magazine/reviews/Article-7879611c60fe331006.htm פשוט תקרא

    השבמחק
  10. לא מבין את כל האנשים פה, ביקורת שלילית היא לגיטימית בדיוק כמו ביקורת חיובית מצטער להגיד לכם. הביקורת היית לגמרי במקום הבנאדם באמת מתייפחן מחושב ופוזיונר שאין בו שום רגש אותנטי ושאין במוזיקה שלו שום דבר חוץ מיהירות, בלי קשר הרגת אותי שאמרת "human Centipede של מלקקי תחת".
    well said and well done.
    אם כבר מעט ביקורת בונה אז להגיד שלעשות אלבום SELF TITLED זה בהכרח הצהרה אמנותית זה די שטויות ואם צריך דוגמה טובה אז ארבעת האלבומים הראשונים של פיטר גבריאל למשל נקראים פיטר גבריאל (1,2,3 ו4)

    השבמחק
  11. וואו... אני לא מבינה אותכם!!
    נתן זמר מדהים בין היוצרים הטובים שמדינה שלנו ועל זה יעידו כל הפרסים שהוא קיבל (מלחין השנה, אלבום זהב וכו...)
    והנה הוא הוציא אתמול סינגל ראשון מהאלבום החדש והוא מדהים!
    אני לא אומרת שביקורת שלילית היא משהו אסור, אבל ראבק אתם קוטלים בן אדם מוכשר ברמות שאי אפשר לתאר!!!
    הוא לא מתייפח הוא מביע את כל מה שהוא מרגיש בשירה וזה כישרון שלא כל אחד מקבל מאלוהים ומגיע לו שאפו על זה!
    כל הכבוד נתן, תמשיך כמו שאתה - מדהים, מרגש, רגיש... תמשיך לייצר מוזיקה ישראלית אמיתית!
    http://www.youtube.com/watch?v=2r-b_4ZBGvA&feature=bf_prev&list=UUBh-trCMk-XPOP7WgAdkpPg&shuffle=988524

    השבמחק
  12. עזוב ביקורות, מספיק לקרוא את הטוקבקים הנלהבים כדי להבין שהאלבום הזה חרא.

    השבמחק
  13. כל מה שאמרת פה נובע מביקורת לא אמיתית.
    אין לך זכות לבקר את נתן על ההגשה שלו ועל המילים. אתה יכול לבקר אותו על הדרך שבה הוא הגיע לאן שהוא הגיע (כמו שביקרת..) ועל דברים שהוא אמר. אבל על המילים של השירים? אתה לא יודע מה הוא עבר בזמן שכתב אותם, אתה לא יודע על מה זה (אז תפסיק להעלות ספקולציות על זיון האקסית של דנינו).זאת לא ביקורת בונה, וביקורות לא אמורות להיות כתובות באופן שאתה כתבת. רק מחכה לפעם שיבקרו אותך כמו שביקרת את המוזיקה של נתן ואז תבין-לא הכול כפי איך שהוא נראה. הוצאת את השירים מהקשרם והפכת עולמות כדי שהשירים ישמעו לקוראים כפי שאתה רוצה שהם ישמעו.
    מאחלת לך חיים מלאי עצב, בלי מוזיקה טובה. כי הכול זה הרי "הצלחה היא דבר שלא רק שאפשר אלא אפילו חובה להתווכח איתה".. לא?

    השבמחק
  14. השיר "כל מה שיש לי" נכתב על אמא שלו.
    אל תכתוב על דברים לפני שאתה באמת בודק אותם ומבין אותם,סוף סןף יש זמר שמביא איתו סוג אחר של מוזיקה,זמר עם כישרון גדול ונשמה עוד יותר גדולה,למה להעביר עליו ביקורת כזאת ?
    קודם כל תכיר את האמן ואחר כך תדבר!

    השבמחק
  15. מי אתה??!??!?!! חוצפן! טיפש! שאין לו כל קשר בין הבנת מוסיקה אמיתית מהי. נתן גושן יוצר סוג א' והלוואי שיהיו עוד רבים כמהו. הוא שר, כותב ומלחין הכל לבד. והכל תחת כותרת של בן אדם צנוע, חכם עם הרבה תובנות חיים. הדיסק שלו מושלם ולא מילה אחת אחרת. הכישרון שלו מדבר בעד עצמו והדבר היחיד שהיה אפשר לשנות פה הוא פירגון. מה קשה לפרגן לאומן כל כך מוכשר? אתה חושב שבזה שתרד על אומן מוערך הקרירה שלך תגדל? הזאפה נוצרה בשביל אמנים כמו נתן, על מה אתה מקשקש? במקומך הייתי כותב מכתב התנצלות לנתן על הכפשת שמו ורמיזה על חייו האישיים בצורה בוטה ומלוכלכת. איזה מן מבקר אתה? תתבייש לך!

    השבמחק
  16. וולדורף אתה מצחיק. משעשע. כיף לקרוא אותך.

    השבמחק
  17. כואב לקרוא את זה. מתי המבקרים יבינו שמאחורי כל זמר יש בן אדם. מאחל לך שעם השנים תלמד איזה עוול אתה גורם ותתבגר.

    השבמחק